SOCIALIZATION OF BLACK CAMPAIGN PREVENTION ON SOCIAL MEDIA FOR GENERATION Z IN FACING THE 2024 ELECTION

Authors

  • Fadli Afriandi Universitas Teuku Umar
  • Desi Marlizar Universitas Teuku Umar
  • Cut Nabilla Kesha Universitas Teuku Umar

DOI:

https://doi.org/10.51771/jukeshum.v5i2.907

Keywords:

Black Campaign, Social Media, 2024 Election, Generation Z

Abstract

General Elections are a pillar of democracy which is the main mechanism in the process of changing power. In the election process, community participation has a significant impact on the process of government legitimacy. Generation Z is one of the people participating in the 2024 elections. Generation Z is a generation of Digital Natives where they grew up in the digital era and are accustomed to using digital technology, one of which is obtaining information and communication on social media. Even though social media is a popular platform, the information provided cannot provide accurate and correct information. This service aims to provide education to students of SMAN 8 Takengon Unggul regarding efforts to prevent black campaigns on social media so that the 2024 Election will be of high quality. This activity uses the socialization method through lectures containing introductory material, potential threats, information verification, and efforts to prevent black campaigns that can be carried out. The results of this service show that there has been a change in students' knowledge in responding to campaign information on social media, which was initially minimal and easy to believe, becoming more selective and verifying the information obtained first. This service activity also has a significant impact on increasing digital literacy and critical thinking in obtaining election-related information.

References

Annur, C. M. (2024, March 1). Ini Media Sosial Paling Banyak Digunakan di Indonesia Awal 2024. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2024/03/01/Ini-Media-Sosial-Paling-Banyak-Digunakan-Di-Indonesia-Awal-2024.

Ardhi, M., Abqa, R., Kurniasih, Y., & Nugrahenti, M. C. (2022). Sinergitas Akademisi dan Bawaslu Dalam Pencegahan Berita Hoax dan Black Campaign. Communnity Development Journal, 3(3), 1484–1488.

Ardiani, D., Sri Kartini, D., & Ganjar Herdiansyah, A. (2019). Strategi Sosialisasi Politik Oleh KPU Kabupaten Ngawi Untuk Membentuk Pemilih Pemula yang Cerdas Dalam Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur Jawa Timur Tahun 2018 di Kabupaten Ngawi. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(1), 18. https://doi.org/10.24036/scs.v6i1.129

Artini, N. K. (2020). Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Umum Legislatif di Kota Denpasar. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 4(2), 329–348.

Bintari, A. (2021). Partisipasi dan Representasi Perempuan Dalam Penyelenggaraan Pemilu. Jurnal Keadilan Pemilu, 1(1), 13–22.

Dedi, A. (2022). Politik Dinasti Dalam Perspektif Demokrasi. Jurnal Moderat, 8(1), 92–101.

Doly, D. (2020). Penegakan Hukum Kampanye Hitam (Black Campaign) di Media Sosial: Pembelajaran Pemilihan Umum Presiden Tahun 2019. Kajian, 25(1), 1–18. https://www.

Hafid, I. (2020). Kebijakan Kriminal Dalam Mengatasi Kampanye Hitam (Black Campaign) Di Media Sosial. Jurnal Bawaslu Provinsi Kepulauan Riau, 2, 74–94. https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates

Islah, K., Sulaeman Nasim, E., Ilmu Administrasi, F., & Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI, I. (2020). Sosialisasi Pemilu 2019 Untuk Pemilih Pemula Kota Depok. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 46–50. http://ojs.stiami.ac.id

Kelibay, I., Boinauw, I., Kamaluddin, K., Kadir, M. A. A., & Rosnani, R. (2023). Sosialisasi Pendidikan Politik Pada Pemilih Pemula (Siswa/Siswi SMA Kelas XII) Di Kota Sorong Pada Pemilu Serentak Tahun 2024. Jurnal Abdi Insani, 10(2), 654–660. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i2.936

Lesilolo, H. J. (2018). Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Kenosis, 4(2), 186–202.

Lubis, D., & Siregar, H. S. (2020). Bahaya Radikalisme terhadap Moralitas Remaja melalui Teknologi Informasi (Media Sosial). APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 20(1). https://doi.org/https://doi.org/10.14421/aplikasia.v20i1.2360

Muhamad, N. (2023, July 5). KPU: Pemilih Pemilu 2024 Didominasi oleh Kelompok Gen Z dan Milenial. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2023/07/05/Kpu-Pemilih-Pemilu-2024-Didominasi-Oleh-Kelompok-Gen-z-Dan-Milenial.

Mulyono, G. P., Fatoni, R., & Malang, U. M. (2019). Demokrasi sebagai Wujud Nilai-Nilai Sila Keempat Pancasila Dalam Pemilihan Umum Daerah di Indonesia. http://e-journal.unipms.ac.id/index.php/citizenship

Nisa, C. U., Disemadi, H. S., & Roisah, K. (2020). Aspek Hukum Tentang Black Campaign Pada Platform Media Sosial Instagram. Jurnal Kajian Hukum Islam, 1(1). https://doi.org/10.15294/snh.v4i02.25599

Pamungkas, A. D., & Arifin, R. (2019). Demokrasi dan Kampanye Hitam Dalam Penyelenggaraan Pemilihan Umum di Indonesia (Analisis Atas Black Campaign dan Negative Campaign). Diktum: Jurnal Syariah Dan Hukum, 17(1), 16–30.

Perdana, D. (2023). Pengaruh Media Sosial Dalam Memprediksi Partisipasi Perilaku Pemilih Pemula Pada Pemilihan Umum 2024. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (At-Tariiz), 1(2), 36–44.

Pulungan, M. C., Rahmatunnisa, M., & Herdiansah, A. G. (2020). Strategi Komisi Pemilihan Umum Kota Bekasi Dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Pada Pemilu Serentak Tahun 2019. Politea, 3(2), 251–271.

Subarjo, A. H., & Setianingsih, W. (2020). Literasi Berita Hoaxs Di Internet Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Mahasiswa (Studi Tentang Penggunaan Media Sosial Pada Mahasiswa STT Adisutjipto Yogyakarta). Jurnal Ketahanan Nasional, 26(1), 1. https://doi.org/10.22146/jkn.51109

Subowo, A. T. (2021). Membangun Spiritualitas Digital bagi Generasi Z. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 5(2), 379–395. https://doi.org/10.30648/dun.v5i2.464

Susanto, S., & Iqbal, M. (2019). Pengabdian Kepada Masyarakat Dalam Sinergitas Akademisi Dan TNI Bersama Tangkal Hoax Dan Black Campaign. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.31960/caradde.v2i1.119

Suyono, S. (2021). Analisis Penyebaran Kampanye Hitam (Black Campaign) Pilkada Jember Melalui Media Sosial Facebook. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 88–99. https://doi.org/10.37715/calathu.v3i2.2181

Ulfa, Z., Izwana, R., Deinsyah, P., & Handayani, S. (2023). Modernisasi Teknologi Terhadap Perkembangan Ekonomi Generasi Alpha. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(6), 1558–1566. https://doi.org/10.59188/jcs.v2i6.377

Widi, S. (2023, February 3). Pengguna Media Sosial di Indonesia Sebanyak 167 Juta pada 2023. Https://Dataindonesia.Id/Internet/Detail/Pengguna-Media-Sosial-Di-Indonesia-Sebanyak-167-Juta-Pada-2023.

Zainuddin, I., Darwis, M., & Iswary, E. (2021). Representasi Ideologi di Balik Wacana Pemilu Presiden dan Wakil Presiden 2019 Dalam Media Kompas: Tinjauan Analisis Wacana Kritis. Jurnal Ilmu Budaya, 9(2), 133–143.

Downloads

Published

2025-01-31