EDUCATIONAL WEBINAR: MAKING PARAPHRASE EASIER FOR THOSE WHO HAVE ALREADY COPY PASTED

Authors

  • Salman Universitas Tjut Nyak Dhien, Medan, Indonesia
  • Uswatun Hasanah Universitas Tjut Nyak Dhien, Medan, Indonesia
  • Dila Handayani Universitas Tjut Nyak Dhien, Medan, Indonesia
  • Meutia Indriana Universitas Tjut Nyak Dhien, Medan, Indonesia
  • Muzakkir Universitas Tjut Nyak Dhien, Medan, Indonesia

Keywords:

Plagiarism Prevention, Copy-paste Practices, Paraphrasing Techniques

Abstract

The high prevalence of plagiarism in the creation of scientific articles and the widespread practice of copy-pasting underpin the motivation for this activity. The purpose of this initiative is to provide a solution to the recurring issue of plagiarism resulting from such practices. Additionally, the activity aims to offer insights and skills to participants in avoiding acts of plagiarism. The methodology employed involves interactive discussions and live demonstrations conducted online through the Zoom application, packaged in the form of a webinar. This Community Engagement project was attended by 33 participants, consisting of lecturers and senior university students from Tjut Nyak Dhien University .The findings from this initiative revealed an enhancement in participants' understanding of paraphrasing practices and the negative impacts of plagiarism. Furthermore, participants acquired practical skills in effectively applying paraphrasing techniques, resulting in a better comprehension of the significance of creating original content and how to avoid plagiarism. In conclusion, the webinar provided a comprehensive perspective on the importance of plagiarism prevention, enhancing awareness of potential legal and academic consequences associated with such actions.

References

Aravik, H., & Ahmad Tohir. (2023). Sosialisasi Software Cek Plagiat Pada Mahasiswa Semester Akhir. ADM : Jurnal Abdi Dosen Dan Mahasiswa, 1(1), 87–94. https://doi.org/10.61930/jurnaladm.v1i1.209

Ardinansyah, A., Tenrisau, D., Aslim, F., & Wekke, I. S. (2019). Ketidakjujuran Akademik dalam Perguruan Tinggi. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12323.14884

Basiran, Merizawati, H., Hardianty, S., Ali, H., Kase, M. S., & Mayndarto, E. C. (2023). Pelatihan Penyusunan Artikel Ilmiah Bebas Plagiasi. Community Development Journal, 4(2), 3513–3518.

Bettawinda, D. (2019). Hubungan Integritas Moral Dengan Perilaku Plagiat Mahasiswa Kampus V Universitas Negeri Padang. Riset Psikologi, 004, 1–10.

Fidhyallah, F., Pratama, A., & Agustin, D. (2023). Pelatihan Keterampilan Dasar dalam Menulis Karya Ilmiah Basic Skills Training In Scientific Writing. Jurnal Panrita Abdi, 7(2), 275–284.

Fitriyah, I. A., & Amin, A. (2023). Pengaruh Prokrastinasi Akademik Terhadap Tingkat Plagiarisme Mahasiswa Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan. AFEKSI: Jurnal Psikologi, Filsafat Dan Saintek, 2(2), 114–122.

Fransantoso. (2023). Penegakan Hukum Terhadap Plagiarisme Karya Ilmiah Sebagai Upaya Pencegahan dan Penanggulangan Plagiat di Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmu Hukum “The Juris’’,” Volume VII(1), 220–227.

Hartati, N., & Nurmina. (2017). Perilaku Plagiat Mahasiswa Antara Niat Dan Keterampilan Menulis. Jurnal RAP UNP, 8(2), 170–179.

Meldi, N. F., & T, A. Y. (2022). D Eskripsi K Ompetensi M Ahasiswa C Alon G Uru Pe Ndidikan. Madiun Spoor: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 14, 13–19.

Melisa, Maulia, S. T., & Nugraha, F. (2023). Mendeley Sebagai Upaya Menghindari Plagiarisme dan Peningkatan Kualitas Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa. Edu Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial FKIP Universitas Jambi, 3(1), 84–93.

Napitupulu, D. (2020). Menghindari Praktek Plagiat : Kejahatan Akademik Terbesar.

Pranajaya. (2017). Analisis dan Pencegahan Plagiarisme di Kalangan Mahasiswa (Studi Kasus di Fakultas Teknologi Informasi Universitas Yarsi). Prosiding SNaPP2017Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, 21–29.

Pratiwi, R. A. (2019). Penerapan metode ceramah dan diskusi selama pembelajaran online.

Prihastini. (2023). Problematika dan Analisis Kecurangan untuk Menurunkan Similarity yang Tidak Terdeteksi oleh similarity tool. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(1), 27–34.

Risparyanto, A., & Irawati. (2020). Academic Library Roles in Preventing Plagiarism. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 8(2), 173–189. https://doi.org/10.24252/kah.v8i2a7

S, S. S., Gusty, S., Zainal, A., Alaydrus, A., Punggeti, R. N., & Bormasa, M. F. (2023). Pelatihan Penyusunan Artikel Ilmiah Berbantu Aplikasi Mendeley Dengan Tingkat Plagiasi Rendah. Community Development Journal, 4(2), 3805–3810.

Silalahi, E., & Silalahi, D. (2023). Penyuluhan Tentang Pencegahan Tindakan Plagiarisme Dalam Penulisan Tugas Akhir. KAIZEN : Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 41–47.

Yamin, M. I., Ghufron, M. A., Mufid, M., & Jadid, U. N. (2024). Pelatihan Manajemen Aplikasi Perplexity dalam Penyusunan Artikel Ilmiah Mahasiswa MPI Universitas Nurul Jadid. JNB : Jurnal Nusantara Berbakti, 2(1).

Zubaidah, E., & Rusadi, S. (2024). Berdaya : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Berdaya : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. SWARNA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(01), 31–36.

Downloads

Published

2025-01-31